ریتم آهنگ

گرانترین فرشهای دنیا

گرانترین فرشهای دنیا

اگر می‌خواهید در مورد گران قیمت ترین فرش های دنیا اطلاعاتی را به‌دست آورید در این مقاله همراه ما باشید. کسانی که علاقه مند به حرفه و صنعت فرش هستند یا به صورت حرفه‌ ای در این زمینه فعالیت می‌کنند معمولاً به دنبال این هستند که اطلاعات خود را در مورد صنعت فرش بروز دهند. آگاهی از گران قیمت ترین فرش های دنیا نیز برای علاقه مندان و همچنین فعالان در این زمینه می‌تواند مفید باشد. در این مقاله به معرفی گران قیمت ترین فرش های دنیا که در سال های اخیر گوی سبقت را از سایر فرش‌ها ربوده‌اند اشاره خواهیم کرد.

گران قیمت ترین فرش های دنیا

 

گران قیمت ترین فرش های دنیا در واقع بی دلیل گران قیمت نیستند ، بسیاری از فرش هایی که قیمت بالایی دارند به دلیل قدمت بالای تاریخی و همچنین به دلیل اینکه نمادی از یک فرهنگ ، دوره تاریخی و … هستند ارزش بسیار زیادی دارند ؛ به همین دلیل است که گران قیمت ترین فرش های دنیا معمولاً در موزه ها یا در مکان های مهمی نگهداری می‌شوند.

- مهمترین ویژگی گران قیمت ترین فرشهای دنیا این است که هم دستبافت هستند و هم اینکه طرح های خاص و متفاوتی را دارند.

 از زمان‌های بسیار قدیم فرشهای دستبافت و استفاده از آنها رایج بوده است. گفته می‌شود که اولین قالی و قالیچه هایی که با دست بافته شده‌اند متعلق به غرب آسیا هستند که قدمتی در حدود ۳ الی ۴ هزار ساله دارند.

 از قالیچه هایی به نام پازیریک به عنوان قدیمی ترین قالیچه ها یاد می‌شود که در حال حاضر نیز موجود است و گفته می‌شود که قدمت آن مربوط به ۴ تا ۵ هزار سال پیش از میلاد حضرت مسیح است و خاستگاه آن اوراسیا است. در بین قالیچه های دنیا مشهورترین آنها قالیچه های ترکیه است که بخشی از تاریخ آن را تشکیل می‌دهد.

 

فرش دستباف ایرانی در بین گران قیمت ترین فرش های دنیا

نمی‌شود از فرش مطلب نوشت ولی در مورد فرش دستباف ایرانی چیزی نگفت. در میان گران قیمت ترین فرش های دنیا همیشه اثری از فرشهای ایرانی دیده می‌شود و با اطمینان می‌توان گفت که بسیاری از گران قیمت ترین فرش های دنیا متعلق به سرزمین ایران یا حوزه فرهنگی ایران در زمان‌های مختلف بوده است. در ادامه به ده مورد از گران قیمت‌ترین فرش‌های دنیا اشاره خواهیم کرد :

  1. قالیچه اصفهان (Isfahan Carpet)

یکی از گران قیمت ترین فرش های دنیا قالیچه اصفهان است. این فرش متعلق به قرن هفدهم میلادی است و طول آن ۴٫۵ متر و عرض آن نیز ۲٫۵ متر است. این قالیچه طرح های بسیار زیبایی دارد که ترکیبی از رنگ های آبی و قرمز است که آن را به طرح پیچیده ای تبدیل کرده است. نقش هایی که در حاشیه فرش وجود دارد در نوع خود منحصر به فرد است ، وسط فرش نیز طرح های بی نظیری دارد. این فرش در سال ۲۰۰۸ فروخته شد و قیمت فروش آن ۱۱۶٫۵۰۰ دلار بود ؛ تار این فرش از ابریشم بوده و در زمان های قدیم به تاجری که کارخانه تنباکو و محصولات برقی داشته ، متعلق بوده است. جزئیات این فرش بسیار زیاد است و می توان در مورد آن یک مطلب طولانی نوشت.

2- قالیچه کوچک یوشاک مدالیون

قالیچه کوچک یوشاک مدالیون یکی دیگر از گران قیمت ترین فرش های دنیا است ؛ این قالیچه متعلق به قرن ۱۶ میلادی است. یوشاک مدالیون متعلق به منطقه آناتولی ترکیه است. شاخصه این فرش دستباف این است که دارای رنگ های تیره و پر رنگ است. با وجود این که مربوط به پنج قرن پیش است ولی وضعیت آن از نظر سالامت مناسب است. این قالیچه به نسبت دیگر گران قیمت ترین فرش های دنیا که به آن ها اشاره خواهیم کرد اندازه کوچکتری دارد ، طول آن ۱٫۵ و عرض آن نیز ۱٫۲۰ متر می باشد. فروش قالیچه یوشاک مدالیون در حراجی کریستی بود که بیشتر از قیمت پیش بینی شده که در حدود چهل هزار تا شصت هزار دلار بود به فروش رسید. در وسط این قالیچه یک مدال سنتی وجود دارد که گمانه زنی های مربوط به سجاده نماز بودن را تقویت می کند.

3-قالیچه زیگلر محل ۱ (Ziegler Mahal Carpet)

یکی دیگر از گران قیمت ترین فرش های دنیا قالیچه زیگلر محل ۱ است. این قالی آسیب دیده است و چندان سالم نیست. فروش این قالیچه با شوک همراه بود چرا که به بیش از ۶ برابر قیمت پایه به فروش رسید. قیمتی که این فرش به عنوان یکی از گران قیمت ترین فرش های دنیا به فروش رسید در حدود ۱۷۰ هزار دلار بود. این قالیچه در طول هفت متر و عرض پنج متر می باشد که نسبت به بقیه قالیچه ها بزرگتر است. طرح ها و نقش های این قالیچه نیز بزرگ است. قالیچه زیگلر محل ، قالیچه بسیار مقاومی است به همین دلیل می توان پارگی های آن را تعمیر کرد. تاریخ بافت و تولید این قالیچه هنوز مشخص نیست ولی گفته می شود که تولید آن در مناطق مرکزی ایران بوده است. ارزش بالای این قالیچه آن قدر زیاد است که حتی سالم نبودن آن نیز باعث نشده است که پول کمتری برای آن پرداخته شود.

4-قالی تبریز

قالی تبریز نیز یکی دیگر از گران قیمت ترین فرش های دنیا است. فرش های تبریز در همه انواع مختلف خود شهرت جهانی دارد و دلیل این امر این است که در این شهر قدیمی ترین قالیچه های دنیا بافته شده است. قالی های تبریز همیشه از گران قیمت ترین فرش های دنیا محسوب می شدند. فرش های تبریز در طرح های مختلف و رنگ های گوناگون وجود دارند و مدالیون آن نیز شهرت جهانی دارد. در حراجی سوتبی این قالی به قیمت ۱۸۲٫۵۰۰ دلار به فروش رسید. رنگ های قالی تبریز بسیار پر رنگ است و به طول هفت متر و عرض چهار متر می باشد. این قالی متعلق به قرن ۱۸ میلادی است و طبق پیش بینی های قبل از فروش ، قیمت آن بسیار بالا تخمین زده شد و همین امر نیز محقق شد.

 

5-قالی زیگلر محل ۲ (Ziegler Mahal Carpet)

 

قالی زیگلر محل ۲ یکی دیگر از گران قیمت ترین فرش های دنیا می باشد. زیگلر یک شرکت است که وارد کننده قالی است و به طور عمده قالی های ایرانی را وارد می کنند. در سال ۲۰۰۸ و در ماه ژوئن بود که یک قالی خریداری شده توسط این شرکت به قیمت ۱۸۲٫۵۰۰ دلار فروخته شد. قالی زیگلر محل ۲ در قرن نوزدهم تولید شده است و طرح هایی با ترکیب رنگ های قهوه ای و آبی روشن دارد ؛ طول قالی زیگلر ۴٫۵ متر و عرض آن نیز ۳٫۵ متر است و از نمونه گران قیمت ترین فرش های دنیا است که از نظر سلامت دارای وضع خوبی است و نیاز به هیچ گونه تعمیری ندارد. این قالی در حراجی معروف سوثبی فروخته شد.

6-فرش ترنجدار تبریز (Tabriz Medallion Carpet)

فرش ترنجدار تبریز نیز یکی دیگر از گران قیمت ترین فرش های دنیا محسوب می شود. این قالی در طول ۶٫۵ متر و عرض ۴ متر می باشد و از جمله گران قیمت ترین فرش های دنیا محسوب می شود و زمانی که به فروش رسید به عنوان گرانترین قالی جهان مطرح شد. فرش ترنجدار متعلق به آذربایجان شرقی و شهر تبریز است و اندازه آن نیز بزرگ است. یکی از مهمترین ویژگی های قالی های تبریز به دلیل طرح های مدالیون آن است که نسبت به سایر گران قیمت ترین فرش های دنیا آن ها را متمایز کرده است و بسیاری از مشتریان فرش به دنبال آن هستند. فرش ترنجدار تبریز متعلق به قرن ۱۶ میلادی است و با قیمت ۲٫۴ میلیون دلار به فروش رسید.

7-قالیچه ابریشمی اصفهان (Silk Isfahan Rug)

از دیگر فرش‌های گران قیمت دنیا می‌توانیم به قالیچه ابریشمی اصفهان اشاره کنیم که همانند قالیچه ترنجدار تبریز در زمان فروش خود گران قیمت ترین فرش دنیا محسوب می‌شد. این قالیچه در سال ۲۰۰۸ به قیمت ۴٫۴۵ میلیون دلار فروخته شد و به عنوان یک نقطه عطف در زمینه فروش قالیچه‌ها در دنیا مطرح شد. طبق شواهد به دست آمده تولید آن مربوط به قرن شانزدهم میلادی و نواحی مرکزی ایران است. طول این قالیچه ۲٫۵ متر و عرض آن ۱٫۵ متر است و فروش آن در یکی از حراجی های معروف به نام کریستی انجام شد. نکته قابل توجه اینکه قالیچه ابریشمی اصفهان بیش از قیمت پیش بینی شده خود به فروش رسید. این قالیچه از ابریشم خالص و بسیار با کیفیت بافته شده است و یک فرش برجسته محسوب می شود که گره های آن تراکم بالایی دارند.

8-قالی مروارید بارودا (Pearl Carpet of Baroda)

قالی گلدانی کرمان از گران قیمت ترین فرش های دنیا است. در سال ۲۰۱۰ این قالی با قیمت ۱۰٫۲ میلیون دلار به فروش رسید و برای خود در میان گران قیمت ترین فرش های دنیا رکورد ثبت کرد. طول این قالی ۳٫۵ و عرض آن ۱٫۵ متر است. تولید آن در قرن هفدهم میلادی و در شهر کرمان بوده است.

9-قالی کلارک سیکل برگی (Clark carpet)

قالی کلارک سیکل برگی که گفته می شود در کرمان بافته شده است از گران قیمت ترین فرش های دنیا محسوب می شود. اخیراً این قالی در حراجی سوثبی در شهر نیویورک به قیمت ۳۳٫۷۶۵ میلیون دلار به فروش رسیده است و همین مسئله سبب شده است که تا به امروز به عنوان گران قیمت ترین فرش دنیا معروف باشد. این قالی ۲٫۵ متر طول و ۲ متر عرض دارد. قالی سیکل برگی در کنار این که یک اثر هنری است یک عتیقه نیز محسوب می شود و بافت آن در قرن هفدهم میلادی بوده است و تا قرن بیستم به ویلیام کلارک سناتور و میلیاردر آمریکایی تعلق داشته است.

 

10-قالی گلدانی کرمان (KERMAN vase carpet)

قالی گلدانی کرمان از گران قیمت ترین فرش های دنیا است. در سال ۲۰۱۰ این قالی با قیمت ۱۰٫۲ میلیون دلار به فروش رسید و برای خود در میان گران قیمت ترین فرش های دنیا رکورد ثبت کرد. طول این قالی ۳٫۵ و عرض آن ۱٫۵ متر است. تولید آن در قرن هفدهم میلادی و در شهر کرمان بوده است.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”